"Alışkanlıkların
zincirleri, önce duyulmayacak kadar
hafif, sonra
kırılamayacak kadar güçlü olurlar."
Benjamin Disraeli
Bizim için iyi yöndeki alışkanlıklar mükemmeldir. Yaşamımızda
süreklilik sağlarlar. Fakat kimi alışkanlıklarınızı değiştirip yerine
yenilerini koymak zorunda kalırsanız sorun olabilir.
Değiştirmek istediğimiz an,
bize direnç gösterirler.
Alışkanlıklarımız düşünmeden yaptığımız şeylerdir. İyi alışkanlıklar
faydalıdır ama kötü alışkanlıklar bizden sürekli bir şeyler çalarlar.
Alışkanlıklarımızı fark edip sorguladığımız zaman, bu alışkanlıklarım
bana şimdiye kadar ne kazandırdı diye sorguladığımızda "hiç" cevabını
alır ve ardından alışkanlıklarımızın kimilerini değiştirmek için harekete
geçeriz.
Yaşamımızda belki fark ettiğimiz belki de fark edemediğimiz
muazzam bir gücü vardır alışkanlıklarımızın. Her gün aynı yemeği yiyen veya
büyük bir maçtan önce ayakkabılarının bağcıklarını aynı şekilde bağlayan yıldız sporcular fark
ettiği muazzam gücü devreye sokmuş olurlar. Hatta büyük iş görüşmelerinde aynı
yolda yürüyen veya aynı şekilde konuşan işadamları bile alışkanlıklarının muazzam gücünden yararlanırlar.
Gördüğünüz gibi, yaşamımızdaki rutine her gün aynı saatte aynı şekilde
yaptığımız herhangi bir etkinliği yerleştirdiğimizde bu, hızla bir alışkanlık
halini alır.
Örneğin, çoğu insan sabah kalktığında ne yaptığını bir an bile
düşünmeden aynı şeyi yapar. Gözlerini açıp yataktan kalkar, banyoya gider ve
dişlerini fırçalamaya başlar. Yirmi bir gün boyunca hedefinize bağlı kalmanız ve yeni eyleminizi o günler
içinde aynı saatte gerçekleştirmeniz sayesinde onu bir alışkanlığa
dönüştürebilirsiniz.
Özellikle sınavlara hazırlandığınız şu günlerde alışkanlıklarınızı
gözden geçirdiğinizde göreceksiniz ki en lokomotif alışkanlığınız ders
çalışmaktır. Eğitim, hayatınız boyunca edindiğiniz bir alışkanlıktır. Diğer alışkanlıklarda
olduğu gibi istediğiniz sonucu almak için kendinizi bu konuda eğitebilirsiniz; her
gün şu anki durumunuza göre daha etkin duruma gelebilirsiniz.
Özellikle bu alışkanlığınızı biraz inceleyelim. Öncelikle
ders çalıştığınız süre değil, o sürede neler yaptığınız önemlidir. Bunu asla unutmamalısınız.
Kesintisiz üç saat boyunca hiç ders çalışamayan bir öğrencinin bir anda üç saat ders çalışması
zordur. Amaç, bu alışkanlığı küçük hedefler koyarak şu an kinden daha etkin
duruma gelmeyi öğrenmektir…
Öğrencilerin bu konudaki alışkanlıklarının çoğu kaliteli ders
çalışmak olmalıdır. Öğrencilerin, az ama etkin sonuç alınacak bir çalışmanın
çok çalışmaktan dahi iyi olduğunu bilmeleri gerekir. Bu konuda birçok yan etken
vardır. Örneğin, yemek yedikten sonra
sindirim sisteminiz olumsuz etkilenir.
Yemekten sonra ders çalışmak veriminizi düşürdüğü için yemekten
sonraki bir saat içinde dersin başına oturmamaya çalışın. Bir başka örnek de
bir konuda çalışmaya başlamadan önce kişinin kendisini hazırlamasıdır. Bunu
nasıl yapabilir öğrenci? Daha önceki çok iyi çalıştığı ruh hallerini hatırlayabilir
ve bu ruh hallerine kendisini sokabilir.
Alışkanlıklarınızı değiştirmek için, uyumadan önceki on beş
dakika ile uyandıktan sonraki on beş dakikalık sürenin bilinçaltı üzerinde
büyük etkisi vardır. Alışkanlıklarınızı değiştirmek için bu zaman dilimlerinde
zihninizi en ilham verici ve huzurlu düşünceleri düşünmesi için programlarsanız
bu çok iyi olacaktır.
Alışkanlıklarınız konusunda kendinize neyi yerleştirirseniz onu
bulursunuz. Daha da önemlisi programcı sadece sizsiniz. İçeri girecek
düşünceleri ve alışkanlıkları seçerek dışarıya ne çıkacağını da kesin biçimde belirlersiniz. Bu nedenle uyumadan
önce gereksiz olan şeylerle zihninizi doldurmayın. Uykudan önce günün
yorgunluğunu atmak için bir fincan bitki çayı içebilir ve sizi iç huzurunuza sürükleyen
hobilerinizle ilgilenebilirsiniz.
"Alışkanlık ya
hizmetçilerin
en iyisi ya da
öğretmenlerin en kötüsüdür."
Nathanıel Emmons
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder