1- Empati
Empati ya da ‘Duygu Sezisi’, psikolojik bir terim olarak
insanın, diğer insanların ‘gerçekliği’ nasıl algıladıklarını ve
yorumladıklarını, bu gerçekliğe ilişkin kendi görüşlerinden vazgeçmeksizin
anlama yetisidir. Duygudaşlıktan daha önemli bir yetenektir. Duygudaşlık sizin
kendinizi başka bir kişinin durumuna koymanız ve böylelikle onun yerinde
olduğunuzda nasıl davranacağınızı belirlemenizdir. İnsanlarla ‘Empati’ üzerine
kurulu bir ilişki kurduğumuzda, onların ‘Motivasyonlarını’, geçmiş
deneyimlerini, duygu ve düşüncelerini, tutumlarını, dünyaya bakış açılarını,
umutlarını ve beklentilerini daha iyi anlayabiliriz. Bu yüzden, Vizyoner
Liderlik uygulamalarının en önemli temeli bu yüzden Empati’dir.
2- Başarıya
Odaklanmak
Başarıya odaklanmak, başarıyı önceden programlamaktır.
‘Başardığınız anı’ bir ‘Resim’ olarak görmeye çalışın. Önceleri bu resim biraz
silik olabilir, zamanla üzerinde çalışarak onu renklendirin. NLP çalışmalarında
geçen ‘Alt Sistemleri’ kullanmayı öğrenin. Sonra bu resmi seslendirin. Bu sizin
yaşam tutkunuzla, amacınızla, yaşama yapmayı düşündüğünüz katkıyla ve derin
değerlerinizle uyumlu ise başarı oranınız artacaktır.
3- Destek Sağlamak
Vizyonunuzu yazıya dökerek Misyonunuzu belirleyin. Sonra bu
misyonunuzdan etkilenecek kişilerin bir listesini çıkarın. Misyonunuzun
ekolojisini belirleyin. Yaşamınızdaki önemli kişilerle bu konu üzerinde
‘Toplantı’ yapın. Onlara amacınızı, vizyonunuzu ve misyonunuzu ‘Sunuş Konuşması’
yapın. Yaşamınızda bu ‘Yeni Yöne’ doğru çıkacağınız yolculuğunuzda size destek
vermelerini isteyin. O kişilerin planları ve hedefleri ile sizinkiler
arasındaki ‘Sinerjiyi’ ortaya çıkarın. Size yıkıcı eleştirilerde, konuşmalarda,
tutumlarda bulunanlardan uzak durun.
4- Vizyonun
İzleyenleri Güçlendirmesi
Vizyonun inanılmaz bir gücü vardır. Araştırmalar, ‘Geleceğe
Odaklanmış Rol Tasarımları’ olan çocukların hem okulda daha başarılı
olduklarını hem de okul sonrası iş hayatına atıldıklarında karşılaştıkları
zorluklarla başa çıkmada daha yeterli olduklarını göstermiştir. Vizyonunuzu
ekibinizle paylaştığınızda onların çok daha güçlü bir şekilde işlerini
yaptıklarını görebilirsiniz.
5- Tutkuları Harekete
Geçirmek ve Motive Etmek
Misyonu yazılı olarak belirlenmemiş hedeflerde ‘Tutku’,
‘Motivasyon’ ve ‘Derin Anlamlar’ eksiktir. O zaman yaşamınızın tutkusuyla ve
derin değerlerinizle uyumlu olan amacınızın vizyonunu ya da resmini oluşturun.
Sonra bununla ilgili misyon bildiriminizi yazın. Bu yazılı hedefleri ekibinizle
paylaştığınızda onların çalışmalarının anlam, şevk, eğlence, enerji ve tutkuyla
dolduğunu gözlemleyebilirsiniz. Vizyonun gerçekleşmesi ekibinizin bu
gerçekleşmeyi ne kadar arzu ettiğine bağlıdır.
6- Bütünlük Sağlamak
Kendinizi amacınızla, vizyonunuzla ve misyonunuzla
bütünleştirin. Attığınız her adım bu doğrultuda olsun. O zaman ikna
becerinizin, vizyonunuzu başkalarına aktarma, iletişim kurma ve motivasyon
verme gücünüzün arttığını göreceksiniz. Bu çalışmaları yaparken yön ve işlev
uygunluğuna dikkat edin.
7- İlişkilere
Odaklanmak
‘İyi iletişim ile güçlendirilmiş olumlu ilişkiler, olumlu
bir ‘Sinerji’ yaratarak, vizyonunuzun gerçekleşmesi için gereken enerjiye
katkıda bulunacaktır.
8- Ekip Kurucu Olmak
Vizyonunuzun gerçekleştirilmesi ekibinizin başarısına bağlı
ise, yetki ve sorumluluk sahibi, özgür ve kaliteli, azimli ve tutkulu insanlara
ihtiyacınız var demektir. Böyle bir ekibin sürekli gelişim programları olmalı
ve performansları ‘Güçlü bir Nehir’ gibi akmalıdır.
9- Arzulanan
Geleceğin İmgesinin Oluşturmak
Vizyon bir imgedir ve sizin arzuladığınız gelecekteki bir
durumla, bir başarıyla ilgilidir. Bu imgeyi ne kadar güçlendirirseniz, başarı
şansınız o kadar artacaktır. Geleneksel yöntemlerde meditasyon (düşünüp
tefekkür etmek, dua), kontamplasyon (sessizlikte temaşa etmek) ve vizyon
(görmek) uygulaması yapılırdı.
10- Vizyonu
Organizasyondaki Diğer Kişilerle Paylaşmak ve İletişime Sokmak
Hayal gücü (imgelem gücü) ve bilinçdışı inanılmaz derecede
güçlüdür. Vizyonu paylaşmak ekibinizdeki kişilerin hayal güçlerini ve
bilinçdışı güçlerini de sinerjiye ekleyecektir. Hayalleriniz ekibinizin
eylemlerini, eylemler ekibinizin hayallerini ve dolayısıyla da vizyonu
güçlendirecektir.
11- Bunun Bir
Vizyonun Gerçekleştirilmesiyle İlgili
Dinamik Bir Süreç Olduğunu Anlamak
Vizyonunuz sınırlayıcı ise (sınırlayıcı bir inanç gibiyse)
ya da ilkelerinize ve derin değerlerinize değil de ‘yanılsamalarınıza’
dayalıysa, başarısız olma olasılığınız yükselecektir. O zaman size tavsiyem, bu
‘Vizyonunuzu’ ya da ‘Gelecek Resminizi’ değiştirin. Medyanın yansıttığı
‘İmajlar’ üzerine vizyon kurmayın! Yoksa hayal kırıklığına uğramış, kurban ya
da katil olduğunu düşünen, iyiliğe inanmayan, ahlakı hor gören, saygısız, her
şeyi alaya alan, kuşkucu biri olup çıkarsınız.
Bunun yerine ‘Meditasyon’ yapın. Trans uygulamalarıyla
bilinçdışınızdaki erdem hazinelerinize ulaşın. İletişim kurun. Yönlendirilmiş
imgelemgücü çalışmalarıyla kendinizi bir kelebek gibi dönüştürün. Derin
değerlerinizle ve temel ilkelerle bağlantılı bir amaç, vizyon ve misyon
oluşturun.
12- Kâr Amacı
Gütmeyen Organizasyonlar ve Vizyoner Liderlik
Bir örnek olarak aşağıda size ‘The Center for Visionary
Leadership’in kurucuları olan Corinne McLaughlin ve Gordon Davidson’un ‘Misyon
Bildirimlerini’ sunuyorum:
“Amacımız, insan yaşamının bütün alanlarında ‘Değerler’
üzerine temellenen Vizyoner Liderlik çalışmalarını geliştirmek ve
desteklemektir. Biz bunun için şunları yapıyoruz: Temel Değerler ve net bir
vizyon üzerine temellenen liderlik eğitimleri, danışmanlık ve koçluk hizmetleri
sağlıyoruz. Evrensel ruhsal değerlerin iş ve siyaset dünyasında uygulanmasını
sağlıyoruz. Sağ sol gibi çatışmaların ötesine geçerek, yeni bir siyasal sürecin
gelişmesine yardımcı oluyoruz. Doğunun ve Batının zaman ötesi bilgeliğiyle
ilgili ruhsal gelişim kursları sağlıyoruz. Dünyanın her yanında toplumsal
yenilikçiler için bir platform kuruyoruz. ‘İş dünyasında ruhsallık’ ve
‘Yönetimde değerler’ gibi konularda konferanslar düzenliyoruz. Şehirlerin
sağlık, tedavi ve çevre sorunlarıyla ilgili diyalog ortamları sağlıyoruz.
‘Fakirlik’ ve ‘şiddet’ gibi toplumsal sorunlarla ilgili olarak uygulamalar ve
bütünsel çözümler üzerine araştırmalar yapıyoruz.” (www.visionarylead.org)
13- Stratejik
Planlama
Vizyon ‘görülen’ ve ‘gerçekleştirilebilecek’ bir şeydir!
Misyon, yapmak istediğiniz bir şeyin ‘yazılı hale getirilmiş’ şeklidir.
Stratejik plan ise sizin oraya nasıl ulaşabileceğinizi gösterir.
14- Dönüştürücü Olmak
Liderlik, değer yaratan bir ‘Vizyon’ yaratmakla başlar.
Kendisini ve ekibini ‘dönüştürme gücüyle’ hedefine doğru ilerler. Bu dönüşümün
bedelini ödemek gerekir. Ya da vizyonun gerçekleşebilmesi için ödenecek bedel,
liderin ve ekibinin dönüşümüdür.
15- Toplumsal
Sorumluluğu Üstlenmek
Vizyoner liderler ekiplerinde ve çevrelerinde yaptıkları
etkinin sorumluluğunu üstlenirler. Bazen bu etkinin alanı ulusal sınırların
ötesine geçer.
Kaynak: Cengiz Erengil
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder